Huskeliste til flytting med viktige datoer

 

Det er ikke bare å pakke ned alle dine dyrebare eiendeler og transportere dem til ditt nye hjem. Strømleverandøren din trenger en invitasjon til det nye stedet, Folkeregisteret vil så absolutt sette pris på en heads-up om at du har flyttet på deg og postbudet må vite hvor han eller hun skal gjøre av alle brevene dine. Og la oss ikke glemme at den gamle boligen din trenger en skikkelig flyttevask før du sier “adjø” til den.

Det er altså mye du må huske på når du skal flytte. Her har du en praktisk huskeliste med viktige datoer, sånn at du kan føle deg trygg på at flyttingen går som en drøm!

1. Husk å melde flytting til Folkeregisteret innen åtte dager

Folkeregisteret vil gjerne vite hvor du bor, og noe av det første du bør gjøre er å varsle dem om at du har flyttet. Og nei, du trenger ikke å bruke penger på frimerker – du kan melde flytting til Folkeregisteret gratis på Skatteetatens nettsider. Du kan sende flyttemelding til folkeregisteret enten 31 dager før eller 8 dager etter at du har kommet i hus.

2. Ikke glem postbudet – meld adresseendring til Posten

Posten vil også gjerne vite hvor du skal flytte, helst fire virkedager i forkant. Du kan faktisk melde flytting til Folkeregisteret og Posten samtidig på Posten sine nettsider. Deretter får du gratis videresending av post i opptil to måneder. Det vil gi deg rikelig med tid til å varsle alle som sender deg brev og regninger i posten. Men du kan selvsagt betale for å få posten videresendt i en enda lengre periode.

Og du, du må huske å melde fra om adresseendring til alle som trenger den nye adressen din! Skriv en liste over hvem du må gi beskjed til, og sett av en kveld til å kontakte dem.

3. Bestill internett- og strømavtale til den nye boligen

Det er ikke bare tingene som skal transporteres fra den gamle til den nye boligen – strømleverandøren din vil gjerne være med på flyttelasset. Og du vil kanskje ha internett med det samme du flytter inn? Neste punkt på huskelisten er derfor å melde flytting til strømselskapet ditt og til internettleverandøren din.

Og hvis strømselskapet ikke kan levere strøm til den nye boligen din av en eller annen grunn, må du velge deg en ny strømavtale. Det er vanlig at du som boligkjøper blir bedt om å velge strømleverandør under overtakelsen, samtidig som du leser av strømmen med boligselger. Du får da opp en liste over strømselskaper som du kan velge blant.

Mange meglerkontorer har nemlig samarbeidsavtaler med strømselskaper, der meglerfirmaet får en viss gevinst av den strømleverandøren som du velger fra listen. Du kan selvsagt bare velge en av strømselskapene på listen til megleren, men du må ikke. Du står fritt til å velge ny leverandør etter overtakelsen, sånn at du får akkurat den du vil ha. Det kan lønne seg å bruke litt tid på å sammenligne strømpriser, slik at du får den billigste strømavtalen.

LØNNER SEG MED FLYTTEBIL: Som oftest går det mye raskere med flyttebil så man slipper flere runder.

4. Bruk minilager for å få litt ekstra plass under flyttingen

– Minilager kan brukes til mellomlagring, noe som er praktisk om du må flytte ut før du overtar den nye boligen. Mange trenger også et lager når de skal klargjøre og style boligen til fotografering og visning. Eiendomsmegleren sier kanskje at sofaen må ut og bildene må pakkes ned. Og da er det praktisk med minilager, forteller Markus Undlien fra Second Space.

Second Space er eksperter på minilager og har 15 avdelinger spredt rundt i Norge. Lokalene er tempererte og rene. Du kan føle deg trygg når du leier lagerplass hos dem, takket være kameraovervåkning, adgangskontroll med digitale nøkler via mobilen og gode forsikringsløsninger.

– Minilager er lurt hvis du skal flytte fra stor til liten bolig, og du enda ikke har funnet ut av hva du skal gjøre med tingene dine, legger Markus til. Han har også noen gode tips til hvordan du bør pakke tingene dine:

– Tekstiler og organiske materialer som ull, silke, pels og skinn bør pakkes tett. Bruk gjerne plastposer eller plastbokser. Det er viktig å pakke sånn at du kan lukke eskene, da blir de lettere å stable slik at du får utnyttet lagerplassen så effektivt som mulig. Jeg anbefaler å plassere de store tingene og de tingene som du ikke trenger tilgang til lengre inn i boden. Du bør plassere de tingene som du kan få bruk for nærmere døren.

Prisen på å leie et selvbetjent minilager hos Second Space begynner fra 299 kroner per måned, og det er ingen skjulte kostnader. Du beregner kjapt hvor mye plass du trenger ved å bruke den praktiske kalkulatoren deres. Du finner nærmeste avdeling ved å søke på sted, postnummer eller adresse inne på hjemmesiden til Second Space.

5. Vurder om du trenger flyttehjelp

Synes du at huskelisten begynner å bli litt vel lang allerede og vil heller ha hjelp til flyttingen? Det er mye som må gjøres når du skal flytte. Mange velger å bestille flyttehjelp til enten hele eller deler av jobben. Kanskje ikke tiden strekker til? Eller blir det for krevende å fysisk løfte alle møblene?

Mange profesjonelle flyttebyråer kan hjelpe deg med omtrent alt – pakke, bære møblene inn i flyttebilen, transportere alle gjenstandene, mellomlagre gjenstander ved behov og bære tingene dine inn i det nye huset. De kan også være behjelpelige med flyttevasken i den gamle boligen.

Solsidan Flyttebyrå er en totalleverandør med mange års erfaring. De tilbyr alt du trenger av flyttehjelp i Oslo og omegn til rimelige priser. De tilbyr også flyttetransport mellom Oslo og storbyer i Norge, Sverige og Danmark, for eksempel fra Stockholm, Gøteborg, København, Bergen og Trondheim. De tar imot oppdrag i helgene, slik at du kan planlegge flyttingen til en dag som passer best for deg.

Flyttebyrået gjør alt de kan for å imøtekomme dine behov. Teamet deres er nøye opplært for å sikre at du får god service, og de har mange gode omtaler og fornøyde kunder. Solsidan har hele 4,9 ut av 5 stjerner på Google, basert på 203 anmeldelser – og det er ganske imponerende, synes vi!

Flyttebyrået er en Miljøfyrtårnbedrift som tar ansvar for miljøet og benytter seg av bærekraftige løsninger. De har i tillegg bransjens beste forsikringer for å beskytte eiendelene dine. Solsidan er også en offentlig godkjent renholdsbedrift. Det er et stort pluss for deg som vil ha hjelp med flyttevasken. Du kan stole på at boligen er skinnende ren ved overtakelse.

Hvis du vil ha kvalitetstjenester til rimelige priser, anbefaler vi at du kontakter Solsidan Flyttebyrå for å be om et uforpliktende pristilbud.

Anbefalt av selgebolig.no
 


 

Om informasjonskapsler

Denne nettsiden bruker informasjonskapsler. Vi bruker informasjonskapsler primært for å forbedre og analysere opplevelsen av nettsiden vår og for markedsføringsformål. Fordi vi respekterer personvernsrettighetene dine, kan du velge å ikke akseptere visse typer informasjonskapsler. Klikk på de forskjellige kategorioverskriftene for å finne ut mer og endre standardinnstillingene. Blokkering av visse typer informasjonskapsler kan ha en negativ innvirkning på opplevelsen av nettsiden og kan begrense tjenestene vi kan tilby deg.
Les mer
Lagre mitt valg
Godta alle